وقتی پخش موسیقی پاپ، ۲۰ برابر موسیقی اصیل ایرانی است!
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۵۸۱۱۵
سالها پیش صبح جمعه با چرخاندن پیچ رادیو معنا میگرفت. حال با گذشت زمان شاید نقش رادیو در برخی خانهها کمرنگتر از قبل شده باشد، اما رادیو با شبکههای مختلف خود هنوز پای ثابت بسیاری از خانهها، محلهای کار و خودروهاست. رادیو آوا یکی از شبکههای رادیویی است و همانطور که از نامش پیداست به پخش موسیقیهای کلاسیک، محلی، پاپ و بیکلام از رادیو میپردازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با این حال، طی چندسال اخیر، روند فعالیت رادیو آوا به نحوی بوده که حجم انتقاد از روش فعالیت آن را افزایش دادهاست. سعی کردیم که درباره این انتقادها، با مسئولان این شبکه رادیویی گفتوگو کنیم، اما تلاشهای ما از حد روابط عمومی فراتر نرفت. به همین دلیل، ناچاریم آنچه را که به عنوان نقد مطرح است، درباره این شبکه پرطرفدار رادیویی، مطرح کنیم و امیدوار باشیم که مسئولان امر، آنها را بشنوند و در جهت رفع انتقادات، گامهای مثبتی بردارند.
امان از دست تبلیغات!
فرض کنید در حال شنیدن موسیقی دلخواهتان در رادیو آوا هستید که ناگهان پیامهای بازرگانی پخش میشوند! حسی شبیه تبعید از سرزمین موسیقی به سرزمین تجارت به انسان دست میدهد؛ دو سرزمینی که هیچ ربطی به یکدیگر ندارند! این چرخهای است که هر ۳۰ دقیقه یکبار، در رادیو آوا تکرار میشود و بعد از پخش چند آهنگ، در سبکهای مختلف، نوبت به پخش پیامهای بازرگانی میرسد. پخش تبلیغات، آن هم به صورت دورههای مشخص نیمساعته در این شبکه رادیویی، برای مخاطبی که دنبالکننده جدی این رادیو محسوب میشود، کلافهکننده و خارج از حوصله است و برای مخاطبی که گذرا یا گهگاه به سراغ این شبکه رادیویی میرود، حس «زدگی» به همراه خواهد داشت و غیرقابلتوجیه است. این درحالی است که تا چندسال قبل، پخش تبلیغ در رادیو آوا بسیار محدود بود و گاهی، اصلاً به چشم نمیآمد.
پاپ: ۲۰ – سنتی: ۱
جدول پخش رادیو آوا به شش بخش ۲۴۰ دقیقهای تقسیم میشود. این برنامهها در قالب بخشهای سحرگاهی، صبحگاهی، نیمروزی، عصرگاهی، شامگاهی و شباهنگی روی آنتن میرود. هرچند وجود شبکهای که به ارائه و پخش موسیقیهای مختلف بپردازد، امیدوارکننده به نظر میرسد؛ اما سازوکار و چگونگی پخش آهنگهای مختلف از این شبکه رادیویی، قابلتامل است. در واقع نسبت حدودی پخش موسیقی پاپ به موسیقی و آواز ایرانی در برنامههای این شبکه، ۲۰ به یک و گاهی خیلی بیشتر است. اگر بهطور مستمر پیگیر رادیو آوا باشید، متوجه خواهید شد که بهرغم تنوع آهنگهای پاپ در برنامههای مختلف، جای موسیقی اصیل ایرانی در این شبکه خالی است و رادیو آوا هم تحتتاثیر جو حاکم بر جامعه موسیقی، بیشتر دنبالکننده موسیقی پاپ است ؛ به این معنا که شما کمتر در این شبکه پر مخاطب رادیویی، آثاری از بزرگان موسیقی ایرانی مانند شهرام ناظری، حسامالدین سراج، علیرضا افتخاری، علیرضا قربانی و ... میشنوید.
حتی گاهی غیبت آهنگهای پاپ استاندارد هم، به چشم میآید و جدول پخش بر موج آهنگهای پاپ روز سوار است. این روند برای شبکهای که میتواند نقش مهمی در ایجاد سلیقه شنیداری مخاطب داشته باشد، عجیب و غیرقابل توجیه است. از سوی دیگر، معمولاً در همین مجموعه آهنگها نیز، شاهد کمتوجهی به آثار خوانندههای مطرح و شناختهشده هستیم؛ به این صورت که آهنگهای مربوط به این دسته از خوانندهها، از چند قطعه محدود تشکیل میشود که به تناوب آن را در بخشهای مختلف تکرار میکنند؛ به دیگر سخن، انگار آثار مشهور این هنرمندان، تنها منحصر به همین چند قطعه است و کار جدید یا اثر تازهای در عرصه موسیقی ندارند. البته ممکن است این رویه، به دلیل موضوع حق پخش و مسائل مالی مربوط به آن باشد که به هر حال، رادیو آوا نیز، مانند دیگر بخشهای کشور، از مشکلات مربوط به آن مستثنا نیست. اگر این مسئله را به عنوان دلیل اصلی پخش قطعههای محدود برای بزرگان موسیقی یا حتی بخش موسیقی ملل بدانیم، آن وقت میتوانیم حدس بزنیم که چرا بازار پخش آثار خوانندههای کمترشناختهشده پاپ، در رادیو آوا گرم است. البته حمایت از خوانندههای جوان، ولو با احتمال دریافت وجهی از آنها برای حق پخش، رویکرد بدی نیست، اما باید حواسمان باشد که در بازار مکاره موسیقی پاپ و کمتوجهی جدی به موسیقی اصیل ایرانی، اتخاذ چنین رویکردی میتواند ذائقه موسیقایی مردم را تغییر دهد و باعث نازل شدن درک جامعه از موسیقی شود.
شناسنامه یادتان نرود!
ترتیب پخش آهنگها در رادیو آوا متوالی و یکی پس از دیگری است؛ مجری هنگام پخش آهنگ، تنها به معرفی خواننده اکتفا میکند. همانطور که پیداست پشت هر آهنگ، عوامل سازنده بسیاری حضور دارند که مهمترین آنها خواننده، آهنگساز و شاعر اثر است. شاید ارائه و معرفی همه عوامل سازنده، هنگام پخش آهنگ، حوصلهسربر باشد، اما ارائه نام آهنگ و شناسنامه اثر، یعنی نام خواننده، آهنگساز و شاعر یا ترانهسرای آن، یکی از ضروریاتی است که میتواند در برنامههای رادیو آوا موردتوجه قرار گیرد. علاوه بر این، معرفی عوامل سازنده اثر، بهنوعی باعث افزایش اطلاعات موسیقایی مخاطب این برنامه و رعایت قانون کپیرایت هم میشود. ضمن اینکه اگر مخاطبی به آهنگ یا خوانندهای علاقهمند شد، با وجود معرفی کامل آن در برنامه، بهراحتی میتواند آن خواننده و سبکش را خارج از رادیو آوا دنبال کند. در واقع، رعایت بایدهای حداقلی برای شبکه رادیویی که بهنوعی مرجع موسیقایی رادیو به حساب میآید، از ضروریات است.
۵۸۵۸
کد خبر 1523064منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: موسیقی موسیقی پاپ شبکه رادیویی رادیو آوا موسیقی پاپ خواننده ها پخش موسیقی برنامه ها پخش آهنگ آهنگ ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۸۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
به گزارش خبرنگار مهر، سه اثر پژوهشی تالیفی در حوزه های های مختلف موسیقی با تالیف پریچهر خواجه نوازنده و مدرس موسیقی، سپهر سراجی پژوهشگر موسیقی و کلارنس جی همیلتون در قالب آثار جداگانه پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.
افزایش مهارت در نوازندگی قانون با کتاب «مضراب»
کتاب «مضراب -جلد دوم» عنوان اثری جدید در قالب تمرین ها و قطعاتی برای ساز قانون به قلم پریچهر خواجه از نوازندگان عرصه نوازندگی قانون است که توسط نشر «ماهور» منتشر شده است:
خواجه درباره این کتاب نوشته است:
«مجموعه مضراب رویکردی آموزشی دارد و با هدف گسترش کارگان مکتوب و اجرایی ساز قانون و تقویت مهارت نوازندگان طراحی و تنظیم شده است. کتاب اول شامل ۳۰ تمرین با توجه به تکنیکهای گوناگون بود و کتاب حاضر (مضراب ۲) شامل ۲۵ تمرین با تمرکز بر تکنیکهای گسترشیافته و ۱۵ قطعه ضربی است. تمرینها و قطعات مجموعه مضراب نیز با الهام از موسیقی ایرانی نوشتهشده و حاصل ذهنیات و تجربیات پیوسته نگارنده در نوازندگی و آموزش، طی سالیان متمادی است.
لازم به ذکر است که برای بهرهگیری از این مجموعه، داشتن مهارتهای پایه نوازندگی قانون ضروری است و از این رو مضراب برای نوازندگان سطح متوسط به بالا پیشنهاد میشود.»
«آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران» و مساله هویت کتاب شد
یکی دیگر از کتاب های تازه منتشر شده حوزه موسیقی «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران - گفتمان ها و مساله هویت» نام دارد که با تالیف سپهر سراجی و مقدمه ساسان فاطمی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
سراجی درباره این اثر نوشته است:
«در دوران نوجوانی که بسیار پیگیر مباحث نظری، بهویژه مساله نوگرایی و ضرورت آن، در حوزه موسیقی ایرانی بودم، موضوع چندصدایی در موسیقی ایرانی بحثی داغ و پرطرفدار بود.
دغدغه و سودای موسیقیِ ایرانی چندصدایی شده به اَشکال مختلف در آثار و گفتار موسیقیدانان ایرانی موج میزد و همچنان نیز کمابیش ادامه دارد. در همین دوران و هنگام تحصیل در رشته آهنگسازی کمکم متوجه شدم که اگر به جای طرح این سوال که «موسیقی ایرانی را چرا و چگونه باید چندصدایی کرد؟»، بپرسیم: «بنیادها و مبانی نظری آهنگسازی در موسیقی ایرانی چیست؟»، آنگاه میتوانیم به سوال نخست نیز راحتتر پاسخ دهیم، چراکه چندصدایی خود یکی از سرفصلهای دانش و فنی بزرگتر، یعنی آهنگسازی، محسوب میشود.
بنابراین با مرور زمان به این نتیجه رسیدم که باید پرسشها بهجای چندصدایی، هارمُنی و کنترپوان، به چیستی، چرایی و چگونگی «آهنگسازیِ موسیقیِ ایرانی» معطوف شود.»
خواندن یک کتاب با موضع «لمس کلاویه و بیان موسیقایی»
کتاب «لمس کلاویه و بیان موسیقایی» نوشته کلارنس جیهمیلتون و ترجمه حمید براری دیگر اثری است که این روزها پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
در توضیح این کتاب آمده است:
«اگر نجاری بخواهد خانه ای چوبی بسازد، باید ابزار آلات کاملاً تیزی داشته باشد و همین طور در به کارگیری این ابزار هر جا که لازم باشد تبحر داشته باشد.
او باید قادر باشد که نقشه معمار را به خوبی دنبال کند و دورنمای کافی برای معماری تکمیل شده داشته باشد.
به همین شکل یک پیانیست باید انگشتان و ماهیچه هایی داشته باشد که هنگام اجرا در مواقع بغرنج او را یاری دهند؛ او باید بتواند کلاویه ها را برای خلق درجات صدا به اندازه لمس کند.
همچنین باید قادر باشد طرح کلی و همین طور جزییات یک قطعه را آن طور که مورد نظر آهنگساز بوده است دنبال کند.
در کتاب پیش رو پیشنهاداتی برای به کارگیری از این ابزارها برای رسیدن به هدف فوق ارایه می دهیم.»
کد خبر 6092797 علیرضا سعیدی